امروز؛ روبات زیردریایی در <سانچی>


زهرا کشوری /  «برزخ» بهترین توصیف برای برخی  خانواده‌های دریادلان کشتی سانچی است که در میان شمع روشن کردن شهروندان تهرانی در خیابان آفریقا مقابل شرکت ملی نفتکش، همچنان در شوک از دست دادن عزیزانشان به سر می برند . کاپیتان «مهران بخشی» رئیس امور مناطق شرکت ملی نفتکش ایران  در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» واکاوی جعبه سیاه را پایان این برزخ می‌خواند. همسر«محمد کاووسی» یکی از دریادلان کشتی سانچی  به روزنامه ایران می‌گوید:«خیلی از خانواده‌ها مراسمی برای فرزندانشان برگزار نکردند.» «الیا محتشمی» همچنان منتظر است تا همسرش «مهندس فرید محبی» به خانه بیاید. همسر کاووسی پشت هر تماس ناشناسی همسرش محمد را می‌بیند.
«شکوفه عبدالله زاده» همسر «احسان ابولی قاسم آبادی» می‌پرسد چرا زمانی که چینی ها برای آوردن «جعبه سیاه» سانچی رفتند  تیم امدادی برای آوردن دریانوردان را با خود همراه نکردند؟ سؤال‌های آنها بهانه گفت‌و‌گوی «ایران»
با کاپیتان «مهران بخشی» رئیس امور مناطق شرکت ملی نفتکش ایران است.


یکی از سؤالات خانواده‌ها درباره احتمال  سالم بودن پیکرها است. آنها می‌گویند اگر انفجار و گازها در همان لحظه نخست پیکر ملوانان  را تبدیل به پودر کرده چرا سه پیکر  سالم به دست آمده‌ است؟
کشتی مثل شهر بزرگ است، شاید  آنها در زمان انفجار در محوطه بیرونی بوده‌اند. ممکن است  بقیه داخل ساختمان یا موتورخانه کشتی  بودند.
آیا امکان جست‌و‌جوی دوباره برای پیدا کردن پیکر ها  وجود دارد؟
دولت چین قرار شده از طریق روبات کشتی را بررسی کند اما باز هم فکر نمی‌کنم امکان بیرون آوردن جنازه‌ای باشد،  چون عمق محلی که حادثه اتفاق افتاده زیاد است و ممکن است  با تکنولوژی امروز امکانش نباشد.به لحاظ عرفی و شرعی هم همین مقدار بسنده است،  چون موارد مشابه  در بحث ریلی و هوایی داشته‌ایم که جنازه‌ای باقی نمانده است. سخت است اما باید قبول کنیم که این اتفاق افتاده. باید یک مقدار زمان بگذرد. برای خانواده‌ها سخت است مراسم و مجلسی را بدون پیکر عزیزانشان برگزار کنند، اما از تمام تلویزیون‌های محلی و جهانی غرق شدن کشتی به وضوح دیده شده و همه دیدند که سه نفر را داخل پلاستیک آوردند. هنوز هویت آنها و درصد سوختگی شان مشخص نیست. شاید نسوخته باشند و گاز گرفته باشند.
خانواده‌ها می‌گویند چرا قایق نجات پیدا نمی‌شود. آنها می‌گویند  اگر منفجر شده باید تکه‌های آن در سطح آب پیدا شود...
هنوز اطلاعات کاملی  به ما نداده‌اند. معمولاً هر کشتی دو قایق نجات دارد و طبق قوانین بین‌المللی باید قابلیت حمل تمام پرسنل کشتی را داشته باشد. ممکن است قایق‌های نجات براثر انفجار خرد و غرق شده باشد. می‌تواند جریان آب آن را  به یک مسیری برده باشد. البته این موضوع هم یک مقدار بعید به نظر می‌رسد. چون بیشتر از محدوده‌ای که باید برای پیدا کردن قایق گشت، جست‌و‌جو کرده‌اند اما متأسفانه نه جنازه‌ای پیدا شد نه قایقی.
یک سؤال دیگر هم خانواده‌ها دارند. چطور چینی‌ها توانسته‌اند جعبه سیاه را بیاورند اما پیکرها را نه؟
برای اینکه جعبه سیاه دقیقاً در بالاترین نقطه کشتی در محوطه بیرونی قرار دارد. مانند یک کپسول که در داخل هارد به تجهیزات کشتی وصل است. حتی اگر {چینی ها} آن را از کشتی جدا نمی‌کردند، جوری طراحی شده که در عمق زیاد خود به خود آزاد می‌شد.
چرا گروه‌های بیشتری برای نجات نفرستادند تا همزمان با آوردن جعبه سیاه به سراغ دریانوردان بروند؟
آب‌ها متعلق به هر کشوری باشد، مسئولیت کمیته جست‌و‌جو به عهده همان کشور است. اگر این اتفاق در آب‌های محلی ما هم می‌افتاد مدیریت با ما بود و با توجه به نیاز می‌توانستیم از کشتی‌های سایر کشورها کمک بخواهیم. در این اتفاق مسئولیت با کشور چین بوده. چیزی نبود که ما بخواهیم
یا بتوانیم.
خانواده‌ها می‌گویند مراسمی برگزار نمی‌کنند تا قایق نجات یا پیکرها پیدا شود. امکان جست‌و‌جوی دوباره‌ای وجود دارد؟
راستش من به شخصه فکر نمی‌کنم اما به معنای این نیست که دارم تصمیم‌گیری می‌کنم ولی  با توجه با اطلاعاتی که خودم دارم بعید می‌دانم که جست‌و‌جوی دیگری باشد. مقام بین‌المللی ممکن است  به خاطر بررسی حادثه و مطمئن  شدن از اینکه کشتی در محل مناسبی استقرار پیدا کند و در مسیر تردد بقیه کشتی‌ها نباشد  جست و جوی دوباره ای انجام دهد  ولی بیرون کشیدن جنازه و سرویس‌های دیگر را بعید می‌دانم.
در زمان باز کردن جعبه سیاه نماینده‌ای از ایران هم حضور دارد؟
جعبه سیاه در یک اتاق پلمب شده قرار دارد و با حضور تمام ذینفع‌ها باز می‌شود.
از خانواده‌های دریادلان هم نماینده‌ای حضور خواهد یافت؟
فکر نکنم چون اطلاعات فنی است و بودنشان مشکل خاصی  را حل نمی‌کند.
خانواده ها اعتقاد دارند که اطلاعات جعبه سیاه به آنها می‌گوید که بچه‌هایشان وقت فرار و نجات داشته‌اند یا خیر؟
ببینید من باید اطمینان بدهم به خانواده ها که شرکت واقعاً در این حادثه دارد سعی می‌کند تمام آلام شان را تا حد ممکن کاهش دهد.
در فضای مجازی گفته شده که موتورخانه کشتی جایی برای پنهان شدن ندارد. آیا این ادعا درست است؟
نخیر موتورخانه بویژه در کشتی‌های ما که اقیانوس پیما هستند فضای 40-30متری دارد که کارکنان می‌توانند در آنجا قرار بگیرند.

 امروز ؛ ربات زیردریایی در «سانچی»

گروه اقتصادی/  نزدیک به دو هفته از وقوع حادثه برخورد یک کشتی فله برچینی با نفتکش ایرانی سانچی در 200 مایلی شانگهای می‌گذرد. نفتکش ایرانی سانچی با 32 سرنشین خود بیش از 130 هزار تن میعانات گازی را حمل می‌کرد و کشتی فله بر چینی با 21 خدمه خود حامل 64هزار تن گندم بود. 21 خدمه‌ای که با آسیب‌های ریوی و بینایی به خشکی برگشتند اما 32دریانوردنفتکش ایرانی همگی جان باختند. در طول عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی پیکر یک دریانورد در آب‌های چین و پیکر 2دریانورد روی عرشه کشتی پیدا شد. اما پس از غرق شدن نفتکش سانچی در تاریخ 24 دی بدون آنکه پیکری از 29 دریانورد باقیمانده به خشکی برسد، اسامی مابقی نیز به‌عنوان جانباختگان اعلام شد. اکنون رمزخوانی جعبه سیاه دو کشتی، بررسی شرایط نفتکش غرق شده ایرانی و تلاش برای یافتن پیکر دریادلان نفتکش سانچی که دو نفر آنها بنگلادشی بودند، مهم‌ترین اقدامات در دست است.
روبات زیردریایی وارد منطقه شد
روز گذشته طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته روبات جست و گو زیردریایی به نفتکش غرق شده ایرانی رسید که تا قبل از تاریکی شب عملیات آزمایش و تست انجام شود.
سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: امروز به صورت رسمی از این روبات‌های زیردریایی برای بررسی وضعیت نفتکش سانچی استفاده خواهد شد.
محسن بهرامی ادامه داد: امروز اطلاعات لازم برای پاسخ دادن به این دو سؤال که نفتکش ایرانی در اعماق آب‌های ژاپن به چه شکل قرار گرفته و وضعیت سازه آن به چه شکل است، به دست خواهد آمد.
او در خصوص تجسس پیکرهای دریانوردان ایرانی در سازه نفتکش غرق شده گفت: متأسفانه شدت حریق و حرارت در لحظات آخر به اندازه‌ای بود که نمی‌توان براحتی در این خصوص اظهار نظر کرد، اما با وجود این امروز به جواب این سؤال نیز خواهیم رسید. متأسفانه باید بگویم اگر حریق تمام سازه‌ها را از بین برده باشد، احتمالاً امکان یافتن پیکر دریانوردانمان وجود ندارد.
آغاز رمزخوانی جعبه سیاه سانچی از هفته آینده
سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با توجه به پیگیری‌های گسترده‌ای که انجام شده، پیاده‌سازی و دانلود اطلاعات جعبه سیاه کشتی (VDR) نفتکش سانچی حداکثر در طول هفته آینده آغاز خواهد شد؛ باوجود اینکه در ابتدا صحبت از پیاده‌سازی و دانلود اطلاعات بعد از یک ماه بود.بهرامی ادامه داد: مقرر شده حداکثر در طول هفته آینده گروه‌های ذینفع در یک جلسه رسمی دور هم جمع شوند. یعنی نمایندگان کشور پاناما به‌عنوان کشور صاحب پرچم نفتکش سانچی، کشور هنگ کنگ به‌عنوان کشور صاحب پرچم کشتی فله بر کریستال، کشور چین که در آب‌های آن این حادثه اتفاق افتاده و کشور ایران که اکثر نفرات جانباخته به آن اختصاص دارد. همچنین متخصصان سازنده جعبه سیاه نفتکش سانچی نیز در این جلسه حضور خواهند داشت، چراکه باید دستگاه‌های مورد نیاز دانلود و رمزخوانی اطلاعات جعبه سیاه را همراه خود بیاورند و اطلاعات را دانلود کنند.
آخرین جزئیات آلودگی دریایی ناشی از سوخت نفتکش سانچی
اداره امور اقیانوسی دولت چین اعلام کرد، سوخت نفتکش ایرانی که هفته گذشته در آبهای دریای چین شرقی غرق شد احتمالاً اکنون در حال نشت کردن به آب دریاست.
اما سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران در خصوص آلوده‌سازی دریا ناشی از غرق شدن نفتکش سانچی توضیح داد: طبق آخرین تماسی که ما با نماینده شرکت در شانگهای انجام داده ایم، چند لکه بسیار کوچکی در حد متر مربع در آبها مشاهد شده است. از آن نمونه‌گیری شده اما هنوز مشخص نیست که این سوخت کشتی است یا خیر؟ ولی با نظرات کارشناسی که در طول حادثه از مراجع معتبر دریافت کردیم، بر اساس شدت حرارت و حریق وسیع که رخ داده بود، برآورد می‌شود که یا تمام سوخت کشتی سوخته یا بسیار غلیظ و چسبنده شده و احتمال خروج آن از مخزن خیلی کم است.
بهرامی با بیان اینکه تمام اظهارات تاپیش از بررسی نمونه گمانه زنی است، گفت: نمونه در راه خشکی است تا تعیین تکلیف شود.
او با اشاره به اینکه کشورهای اطراف محل حادثه به آلودگی ناشی از محموله اهمیت چندانی نمی‌دهند، در خصوص دلایل آن اظهار کرد: اول آنکه آلودگی وسیع نیست و دوم آنکه به‌دلیل فرار بودن محموله بعد از مدتی تمام آن تبخیر می‌شود و باقی نمی‌ماند.
به گفته بهرامی سوخت نفتکش سانچی مازوت بوده است اما هنوز مشخص نیست که لکه‌های آلودگی سطح دریا سوخت نفتکش بوده یا محموله آن. به هر حال مسئولیت این آلودگی با بیمه گر‌ها و در قالب پوشش بیمه‌ای یک میلیارد دلاری است.
تمام قسمت‌های کشتی غیرازموتورخانه را جست‌و‌جو کردیم
فرمانده چینی تیم چهار نفره امداد و نجات که به داخل کشتی سانچی ورود کرده بود، گفت: تمام قسمت‌های کشتی غیر از کابین ایمنی در برابر تجاوز دزدان دریایی (موتورخانه) را که به‌دلیل بالا بودن گازهای سمی با کپسول اکسیژن هم امکان ورود نداشت  برای یافتن خدمه و دریانوردان ایرانی جست‌و‌جو کردیم.او در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: یک تیم چهار نفره با وجود خطرات زیادی که از جمله احتمال انفجار و انتشار گازهای سمی وجود داشت با به خطر انداختن جان خود وارد کشتی شدیم، قسمت‌های مختلف کشتی از جمله کابین اقامت کاپیتان و کابین اسکان خدمه را جست‌و‌جو کردیم ولی تنها در عرشه کشتی و در قسمت قایق‌های نجات، دو جسد پیدا کردیم.
او گفت: با توجه به اینکه درجه حرارت 89 درجه سانتیگراد بود و راهروی اضطراری موتورخانه هم از دود داغ و غلیظ پوشیده شده بود، تیم ما پس از بارها تلاش نتوانست وارد آن شود.
فرمانده چینی تیم چهار نفره امداد و نجات افزود: به ناچار و زمانی که اکسیژن کپسول‌های ما در حال اتمام بود با دو جسد و جعبه سیاه به کشتی «شن چیان» بازگشتیم.
او در مورد نحوه ورود به کشتی هم گفت: با کشتی «شن چیان» به 10 متری کشتی حادثه دیده رسیدیم و از طریق جرثقیل وارد عرشه کشتی سانچی شدیم. کپسول‌های اکسیژن حدود 30 دقیقه اکسیژن داشتند و ما حدود 27 دقیقه در کشتی ماندیم و بیش از این امکان ماندن و جست‌و‌جوی ما در کشتی میسر نبود. علاوه بر گرما، حرارت و دود غلیط، هر کدام از ما بیش از 20 کیلوگرم تجهیزات ایمنی از جمله کپسول حمل می‌کردیم که این به مشکلات کار افزوده بود.
انتقال پیکر ۳ جانباخته حادثه سانچی به کشور پس از آزمایش DNA
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران می‌گوید: پیکر‌های سه نفر از جانباختگان کشتی سانچی پس از مشخص‌شدن آزمایش DNA به کشور انتقال می‌یابد.سیروس کیان‌ارثی اظهار کرد: اولویت ما گرفتن نمونه دی‌ان‌ای خانواده‌های شهدای نفتکش و ارسال آن به چین است.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: بر اساس اسناد و مدارک و به‌خلاف تصور اولیه شدت انفجار در نفتکش سانچی به‌حدی بالا بود که فرصت مناسب برای نجات سرنشینان آن مهیا نشد.
وی گفت: حرارت کشتی در حال سوختن بسیار بالا بود و به‌دلایل فنی استفاده از فوم برای خاموش کردن آتش میسر نبود.

نیم نگاه
با توجه به پیگیری‌های گسترده‌ای که انجام شده، پیاده‌سازی و دانلود اطلاعات جعبه سیاه کشتی (VDR) نفتکش سانچی حداکثر در طول هفته آینده آغاز خواهد شد
 طبق آخرین تماسی که ما با نماینده شرکت در شانگهای انجام داده ایم، چند لکه بسیار کوچکی در حد متر مربع درآبها مشاهد شده است. از آن نمونه‌گیری شده اما هنوز مشخص نیست که این سوخت کشتی است یا خیر؟
چین: تمام قسمت‌های کشتی غیر از موتورخانه را جست‌و‌جو کردیم